Ha Peru déli részére látogatsz, nem mehetsz haza anélkül, hogy Maria Reiche repülőtérről ki ne repülj egyenesen a sivatagba, hogy 500 m-ről megpillantsd a híres Nazca vonalakat.
A látvány lenyűgöző, a rajzok mögötti történet nem kevésbé. Hidd el, az 50 pluszos pilótád a kopott kalapjával, ami egész úton ott lötyög majd az ülés hátára akasztva, és a hasonló korú Cessna repülőjével, benne azzal a kitakaríthatatlan por réteggel, ami már már idegenforgalmi tartozék, részletesen el fogja mesélni az összes rajz sztoriját.
Amiről most én írok, az egy másik szempont. Cégvezetőként az egész jelenség tanulságos üzeneteket rejteget számodra! Figyelj, mert ez több, mint egy turista élmény!
A Nazca stratégia
Nagyot akarsz alkotni? Akkorát, hogy az 500 méter magasból is jól látszik?
Ehhez stratégiára van szükséged! Jövőképre, és mögötte törekvésre. A rajzok alkotói képesek voltak erre, ugyanis létrehozásukhoz precíz munka, hosszú távú gondolkodás és tervezés volt szükséges. Vezetőként jó, ha képes vagy túl látni a rövid távú célokon és tartani az irányt. De mi lehet a hajtóerő, amikor nehéz irányban tartani a csapatot?
A kitartás és állhatatosság
A Nazca-vonalak évezredeken keresztül fennmaradtak a sivatagi környezetben. Ahhoz, hogy ez így legyen, kitartó csapatra és vezetőre volt szükség a megrajzolásukhoz. Inkább képzeld el úgy, mintha az M3-as felújítását a korabeli perui technikával kellene a mostaninál magasabb minőségben megoldanod.
A kitartás mögött a csapatnak mindenki által ismert és elfogadott értékei állhattak. Neked minden társad ismeri és használja a céges alapértékeiteket? Amikor nem találjátok a megoldást, mi segít át az akadályokon?
Innováció és kreativitás
Ha valahogy nem megy, hát csináld másként! Ez a kreativitás. Körbe-körbe rohangálva a téma körül, nem éppen a legcélravezetőbb megoldás. A rugalmassághoz, alkalmazkodóképességhez kreativitásra van szükség, hiszen Einstein után szabadon… nem oldhatjuk meg a problémát ugyanazzal a látásmóddal, mint amivel létrehoztuk.
Ha nem megy, innoválni, azaz újítani kell!
A Nazca “mérnökei” nem kis kreativitást mutattak fel az alkotás során. Akkorát “innováltak”, hogy a kutatók a mai napig vakarják a fejüket, hogy kitalálják, hogy a fenébe voltak képesek ilyen pontosan dolgozni.
Ugye Te sem hiszed, hogy ez egy ember munkája?
Kollaboráció és közösségi erő
Ahogyan annak idején Kern és Garas művész urak megénekelték: “egyedül nem megy…”. A Nazca rajzokhoz szükség volt egy közösségre. Közös iránnyal, és a már említett közös értékekkel, amelyekhez akkor is vissza lehet nyúlni, ha minden más már csődöt mondott. Ez az az alap, ami nem engedi visszaesni a csapatot és elveszíteni a hitet, az irányt és a fókuszt a közös cél felé. Az összhang megalkotása, a csapat összehangolása a vezető feladata, ez elől nem szökhet meg.
Te milyen nyomot akarsz magad után hagyni a cégeddel?
Az örökség
Csupán azért dolgozni, hogy több pénz legyen a számládon nem más, mint meló. Akár vezető vagy, akár alkalmazott. A munka hamar elválik a magánélettől, és egy nap felkelsz, és ráébredsz, hogy arra vágysz, hogy otthon legyél, és ne kelljen többé bemenni dolgozni. A rossz hír az, hogy ha nincs munka, nincs otthon sem, valamiből fenn kell tartani, így a napi munkába járás kényszere nem a boldogság kulcsa. Az ilyen tudatállapot eredménytelen, motiválatlan, sőt, a kiégés lehetőségét is magában foglalja, ami átragadva a többi társadra teljesen tönkre teheti számos társad életét.
Ha úgy mész be, hogy “ma is alakítunk valami nagyszerűt, valami értékeset…”, ha érzed, átéled és közvetíteni is képessé válsz azokat az értékeket, azt a hatást, amit ki szeretnél fejteni a világban, valami hidd el, meg fog változni. Ezt a hajtóerőt fel kell fedezni és meg kell osztani, meg kell ismertetni a többiekkel.
Egyetlen munkatársadat sem motiválhatod azzal, hogy “dolgozz, hogy a tulajdonos ki tudja cserélni az autóját egy újabb modellre!”… Nem fogja őket motiválni. Ha viszont találtok egy mélyebb értelmet a mindennapoknak, közös cél, sőt küldetés formájában, és üzemeltetitek az értékeiteket, beszéltek róla és közben úgy is viselkedtek, a csapat mélyen megváltozik.
Az eredmény nem csupán néhány jelentőségteljes termék létrejötte sok szép számmal, mint a Nazca vonalak esetében. Az igazi örökség ezen felül egy olyan vállalati kultúra, aminek a hatása nem áll meg a cég kapujánál, haza megy a családokhoz, és hozzájárul ahhoz, hogy a világ, amiben élünk, legalább egy kicsit jobban élhető legyen.
El sem hinnéd, hogy cégvezetőként mennyi lehetőséged van, hogy változtass. Ha kétségeid lennének, utazz el Peruba, szállj fel a kopott Cessnával és nézz le a sivatagra. Emelkedj felül a mostani látásmódodon, mert fentről sokkal több minden látszik.
Ha a céged fejlesztésben szeretnél valami igazán nagyot lépni, akkor elég, ha ellátogatsz az oldalunkra, és kiválsztod a számodra legmegfelelőbb szolgáltatásunkat vagy jelentkezz be hozzánk egy díjmentes konzultációra és közösen megkeressük a leghatékonyabb első lépést.