A legtöbb vezető arra vágyik, hogy a munkatársainak is olyan fontos legyen a cég sikere, mint neki. Mégis, amikor tenni kéne a kollégák motiváltságának megőrzéséért, mintha megdermedne a levegő: drága, időigényes, macerás – mondják. Pedig a jó motivációs rendszer nem merül ki az irodai pingpongasztalnál. Mégis: brutálisan jó üzlet.
Kezdjük egy történettel: egyik ügyfelünk egy többmilliárdos árbevételű webáruház tulajdonosa. A közös munka előtt minden követ megmozgatott, hogy lejjebb szorítsa az árat. Természetesen ezt csak úgy tehettük meg, ha elhagyunk elemeket a Systemmind komplex rendszerfejlesztő programjáról.
Mielőtt azt hinnéd, hogy sértésként kezeltük az alkudozást, leszögezném, hogy egyáltalán nem. Ugyanis pontosan tudjuk, hogy az ügyfelünk nem nem azért igyekezett alacsonyabb árat kapni, mert kicsinyes, vagy nem látta volna, mennyit ér a segítségünk. Sőt: pontosan látta.
Azért alkudott, mert egységnyi költségből a legtöbbet akarja kihozni. Ez a mentalitás vitte oda, ahol ma tart.
És talán elsőre úgy tűnhet, hogy a motivált munkatársak kérdése inkább hangulati dolog. Valójában nagyon is a profitoptimalizálás mezején jársz, ha azon vagy, hogy a kollégáid akarjanak dolgozni.
A motiváció fenntartása nem dicséret, nem béremelés – hanem komplex stratégia
Túl sok cégnél csúszik félre a motivációs stratégia ott, hogy azt hiszik, a motiváció egyenlő a jófejkedéssel. Hogy ha veszel pizzát pénteken, akkor majd jobban dolgoznak. Hogy ha elmondod, hogy „hálás vagy a csapatért”, akkor mindenki automatikusan odateszi magát hétfő reggel.
Spoiler: nem.
A motivált munkatárs nem attól motivált, hogy megköszönöd neki. Hanem attól, hogy:
– világosan látja, mi a feladata,
– tudja, mitől lesz jó abban, amit csinál,
– fontosnak érzi magát, látja, hol kapcsolódik be a nagy egészbe,
– és hogy van értelme annak, amit nap mint nap csinál.
Ez pedig nem inspirációs posztokkal vagy heti céges pingpongbajnoksággal érhető el. Hanem egy működő, átlátható, követhető rendszerrel.
A motivált munkatárs drágább? Ugyan már.
Itt jön a lényeg: nem kerül többe. Egy motivált ember nem attól lesz hatékony, mert többet keres, hanem mert nem veszíti el az idejét és a figyelmét értelmetlen feladatokon.
És ha már itt tartunk – íme egy egyszerű matek:
– Egy demotivált munkatárs 8 órát dolgozik. Ebből hat elmegy adminisztrációs pepecselésre, értetlenkedésre, mások pótlására, saját maga újraszervezésére.
– Egy motivált munkatárs ugyanazért a bérért 8 órát dolgozik – de abból mondjuk 6,5-et valóban produktívan. Mert érti a célját. Tudja, mit vársz tőle. Lelkesedik, hiszen érti a szerepét. És nem stresszel a káosz miatt, mert van struktúra, amibe bele tud helyezkedni.
Vagyis: egységnyi idő, egységnyi bérköltség mellett magasabb a hozam. Ennyi.
Akkor mi működik?
A Systemmindnál azt tapasztaljuk, hogy hosszú távon az alábbi három dolog az, ami valóban fenntartja a motivációt a munkatársaknál:
1.Tiszta szerepkörök és felelősségek.
Ha mindenki mindent csinál, abból nem együttműködés lesz, hanem túlélőverseny.
2.Átlátható visszajelzési rendszer.
Nem a dicséret hiányzik – hanem az, hogy tudjam, jó úton vagyok-e. Ez biztonságot ad.
3.Kapcsolódás a nagy képhez.
A dolgozók nem katonák. Ha nem látják, hogy miért fontos az, amit csinálnak, akkor pár hét múlva már ők sem fogják fontosnak érezni.
A motiváció nem költség – hanem költségoptimalizálás
És itt érünk vissza a cikk elejére. Ahogy egy jó cégvezető minden kiadását úgy kezeli, hogy “ebből mit lehet kihozni”, ugyanígy kell a munkatársakra is tekinteni.
Nem „jófejségből” kell minél tovább motivált állapotban tartanod a csapatotad. Hanem azért, mert egy motivált ember kevesebb hibával, gyorsabban, kevesebb energiaveszteséggel dolgozik. Vagyis: kevesebbe kerül – még ha elsőre nem is látszik.
A kérdés nem az, hogy megengedheted-e magadnak a „motivációs rendszer” kiépítését.
Hanem az, hogy meddig akarod még fizetni a motiválatlanság költségét.
Továbblépnél? 6 óra alatt máshogy fogsz nézni a cégedre
Ha ez a gondolatmenet betalált, van egy jó hírünk: erről (és még sok más hasonló témáról) konkrét példákkal és a hétköznapi cégeknél is bevált módszerekkel beszélünk a 6 órás cégvezetői webináron. Nézd meg itt, miről szól pontosan!