Gyermekkorom egyik legendás filmje a Top Gun volt. Tényleg nagy durranás. Kezdő vitorlázórepülő növendékként lenyűgözött az egész úgy, ahogy volt. A farmerdzsekimen ott virított az F14A Tomcat repülő felvarrható címkéje. Nagyon menő dolog volt az akkor. Ezt az akkori oktatóm nem így gondolta, amikor a kiképzés során kicsit “topgunosabbra” vettem a fordulókat a kelleténél, és két hétre eltiltott a repüléstől… Mai fejemmel igaza volt.

Jópár évtized után ismét beültem a moziba, immár érettebb fejjel, és még mindig lenyűgözött a látvány és ugyanúgy elragadott az érzés.

Valahogy mégis más volt. Minden bakit észrevettem, és a film után az egész sztorit levetítettem a munkámra.

Nem, nem pilótákat, hanem cégvezetőket fejlesztek. A kettő mégis nagyon hasonló egymáshoz.
Egy cégvezető ugyanis rengeteget tanulhat egy pilótától.

1. A szélháromszög

A vállalkozás olyan, mint a repülés. Előszöris felkészülsz. Van egy repülési terved. Mindent gondosan előkészítve elindulsz.
Amikor a levegőben vagy, azonnal tudatában kell legyél a legelső csapdának.
A repülő a levegő áramlataihoz képest repül, de a cél repülőtér a földhöz képest nem mozdul a térképről. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy meg kell tanulnod szélháromszöget szerkeszteni.

Térkép, vonalzó, ceruza és matek kell hozzá. És információ a szélről, és természetesen mérés, mérés és mérés.
Ha jól csinálod, akkor figyelembe véve az oldalszelet, rátartva a gép orrával pont a kívánt irányba haladsz a földhöz képest.
Ha nem, akkor akár körbe is repülheted a vidéket, mire rátalálsz a leszállópályára. Ennek ára van. Idő, üzemanyag, magasság, persze pénz, és ha nem vigyázol, akkor akár a szárnyaid épsége is lehet.

Az irány korrigálást nem elég egyszer megtenni. Rendszeresen mérned kell, hogy mindig tudd, jó irányba mész-e.
Lefordítva cégvezető nyelvre:

Alaposan készítsd fel magad vezetőként és legyen támogatód, aki segít a felkészülésben! (a pilótának az oktató, a vezetőnek a coach)

Pontosan tervezd meg a stratégiádat! (legyen egy pontos repülési terved)

Folyamatosan gyűjts pontos és naprakész információkat és vedd őket figyelembe! (minden időjárás, vagy körülmény változásra légy felkészülve)

Rendszeresen mérj és alkalmazd a mérőszámaidat! (állj készen az újratervezésre) Ha sikerrel jártál, mindig elemezd a sikereid okát és oszd meg a titkot az embereiddel!

2. Az első lépés műszaki hiba esetén

A mezőgazdasági pilóták nagyon vagányak. Apró kis gépeikkel alacsony magasságokban manővereznek, ami nagy tudatosságot, jó reflexeket, és rutint igényel.

Ugyanakkor az utasszállító gépek pilótái hatalmas gépeket irányítanak, sok emberért felelve igazi kapitányként.

Néha van közöttük egy kis csipkelődés, hiszen az utasszállítók büszkék a nagy gépekre, a sok repült órára, a permetező pilóták pedig a tábla szélén bizonyított ügyes műrepülő mutatványaikra.

Az egyik ilyen kóstolgatás, amit hallottam a kisgépes pilótától az utasszállító kapitány felé, a “ti csak autopilótával repültök egész nap…” volt.
Ha nem ismernéd a fogalmat, az autopilóta a köznyelvben robotpilóta, egy automatika a műszerfal bal felső harmadában. Beállítod rajta a sebességet, az irányt és a magasságot, és teszi a dolgát. Figyel, hogy a gép optimálisan repüljön az adott irányba, amíg bele nem nyúlsz. Az autopilóta a hatékonyság szimbóluma. Egy három órás repülőúton teljesen felesleges fárasztani a kapitányt azzal, hogy állandóan bámulja a horizontot, és kapaszkodjon a kormányba. Neked is jól esik, amikor az M3-ason beállítod a tempomatot, és csak Nyíregyházán kapcsold ki. Addig nem kell foglalkozz a sebességeddel. Amikor valami bibi van a gépen, a mai napig un. checklisteket használnak a pilóták.
Egy vaskos spirálfüzet, tele használati utasítással, minden “mivan, ha…” kérdésre választ adva.

Legtöbbjük egy varázslatos mondattal kezdődik: “kapcsold ki az autopilótát!”
Az autopilóta a vállalkozásvezető nyelvén az automatizmust, a megszokott és bevált folyamatot, és a szokásrendszereinket jelenti.

A szokás nem rossz, vagy nem jó. Olyan, mint az autopilóta. Pszichikus energiát spórol meg. Ha jól működik, hasznunkra van, ha nem, akkor ki kell kapcsoljuk, felül kell írjuk.

A gond az, amikor be van kapcsolva az autopilóta, de mi nem vesszük észre.
Amikor a vezető szokások szerint működik és dönt, és kikapcsolja a tudatosságot, amivel felismerheti, hogy az adott szokás már nincs a hasznára.
Ehhez a pilótának kell egy checklist, ami figyelmeztet, a vezetőnek pedig egyfajta vezetői önismeret, ami tudatosságot ad és rálátást saját vakfoltjaira.

Minden repülőnek megvannak a sajátosságai. Minden vezetőnek megvannak a személyiségéből adódó sajátosságai.
Minden karakterjellemzőnek megvannak a maga csapdái, piros gombjai és szükségletei.
A vezetői önismeret nem más, mint a vezető saját checklistje saját személyiségéhez.
Az a viselkedés, ami a sikeres időkben eredményt hoz, válságban nem fog működni. Ilyenkor váltani kell, méghozzá gyorsan és tudatosan.

3. Mindig ott a másodpilóta, a co-pilot

Nem vagy egyedül!

A magyar különösen használja a fogalmat. “másod”-pilóta. A kifejezés nem egészen helyes. A co-pilot az együttműködő, közreműködő pilótát jelent.

A kapitány tehát nincs egyedül, azaz minden döntését megbeszéli valakivel, és figyelembe veszi annak információit.
Vezetőként jó, ha nem magányosodunk el, van co-pilot-unk, azaz társunk, legyen szó egy vezetőtársról, vagy egy külső tanácsadóról, fejlesztőről.

A mai vezetők egyik legnagyobb problémája a vezetői elmagányosodás. Biztos jele, hogy a vakfoltjaink mellett, amelyek kockázatot jelenthetnek a döntéseinkben, könnyen elindulhatunk a kiégés útján.

4. A fekete doboz mindent hall és ez így van rendben

A négy aranycsík a váll lapon nagyon menő, de nem ez a célja. A felelősség szintjét jelenti. A kapitány olyan, mint a cégvezető. Végső soron övé az összes felelősség. A pontos repülési tervért, és a legutolsó felszolgált ásványvízért is ő a felelős. A döntési szabadság ezen a szinten azt jelenti, hogy vállalja, hogy mindenben, de mindenben elszámoltatható.
A fekete doboz (van több is) mindent felvesz, ami a pilótafülkében elhangzik. Ezt a pilóták vállalják. Bármikor számonkérhetőek a döntéseikért, sőt, a légitársaságok szakértői rendszeresen vizsgálják is azokat, nem csak akkor, ha valami balul sül el.

A cégvezető egyik alapvető ismérve, hogy elszámoltatható. A felelősség számára nem teher, hanem lehetőség. Mögötte nagyon komolyan gondolt értékrend van, a vállalat összes alapértéke. Egy vállalkozásvezetőnek ezek szerint az alapértékek szerint kell működnie, máskülönben a személyzet képtelen lesz bízni benne.

5. “A pilóta legjobb barátja az aszfaltozómunkás”

Ez egy régi mondás, 30 évvel ezelőtt hallottam. Azóta is sokszor eszembe jut. A szárnyalás semmit nem ér, ha nincs az a sima és hosszú betoncsík, amire a végén le lehet tenni a madarat.

A leszállópálya a vállalkozásod rendszereinek szimbóluma. Olyan, mint az alap a ház esetében. Nélküle az egész rendszer nemcsak inog, de működésképtelen.

A cég alapja a kultúrájában rejlik. A kultúra alulról épül, de az építkezést fentről irányítják. A jó vállalati kultúra az azzal azonosulni képes és aszerint transzparensen működő vezetőn és a hiteles példát mintázó munkatársakon érhető tetten. Te vajon tudod, hogy a cégednek mik az alapértékei? Tudod, hogy mi a küldetése?
Nos, ha nem, az olyan, mint a pilóta, aki a friss szántásban akar landolni, és ötlete sincs, hogy onnan hogyan tovább. Ha láttál már orra bukott kisrepülőt… nos, ez kb. olyan.

6. A függőleges felszállás nagyon látványos, de nagy ára van

Biztosan láttál már vadászgépet hihetetlen meredekséggel felszállni. Ugyanezt néha a nagy utasszállítók is bemutatják. Szép, és látványos, de érdemes figyelembe venni, hogy ilyenkor a gép hihetetlen sok üzemanyagot éget el. Egy jól átgondolt, optimális sebességgel történő emelkedés sokkal hosszabb és kifizetődőbb repülést tartogat. Mindemellett pedig biztonságot! Az üzemanyag tartalék a repülőben olyan, mint a tőke a cégben. Ha vészhelyzet van, minden apró tartalék kincset ér. Miért pazarolnánk hát el egy látványos, presztízs értékű, ámde a gyakorlatban hosszútávú haszonnal nem bíró startra? Ugyanakkor mégis vannak esetek, amikor ki kell lőni és kockáztatni kell a gyors döntéssel és impresszív befektetéssel.

A lényeg itt “a pilóta, és nem a gép”. A felkészült pilóta, ahogyan a felkészült vezető is jól tudja a határokat, hogy mikor, meddig mehet el a kockáztatásban. A vakmerőséget a bátorságtól a tudás, a készség, az információ és a szándék különbözteti meg.
Ne feledd: “Van vakmerő pilóta, és van idős pilóta. Idős vakmerő pilóta nincs…”

7. A repülés minden résztvevője a kommunikáció nagymestere

A legtöbb földközeli katasztrófa eredete a közvetlen emberi kommunikáció hibája.

A repülésben nem véletlen, hogy minden közleményt visszaolvasással nyugtáznak, minden szót egyezményes nyelven betűznek és mellőzik a felesleges személyes közlendőket.

A repülés közben egyetlen pilóta sem sértődik meg azon, hogy a torony hangja mosolyog és a közelkörzeti irányító személyzet nem cuki, miközben lediktálja a következő rádióösszeköttetésünk frekvenciáját.

Elegendő egyetlen elmaradt szó, és több száz élet kerülhet veszélybe.
Elegendő egy apró figyelmetlenség, egy meg nem osztott adat, és nem csak a saját, hanem mellettünk repülő gép szárnya is könnyen “görbülhet”.

Érdemes megtanulni a transzparens információcserét a pilótáktól. Békeidőben és válsághelyzetben is a csapat hasznára válik.

Az információ ugyanis a döntési szabadsághoz vezető biztonság feltétele. Ismételt megtapasztalása a bizalom alapanyaga.

7+1. Pilótának senki sem születik

A dolog úgy kezdődik, hogy kisgyerekként felnézünk az égre és meglátjuk azt, ahova a lelkünk hív. Ez még nem elég. Rengeteg tanulás követi ezt, rengeteg gyakorlás, rászánt idő, eltökéltség, és rendszeres vizsgák. És sok kudarc. És sok újrapróbálkozás. És tudatosan megismételt siker.

És élethosszig tartó tanulás. Rengeteg tudatos döntés, önismeret, saját magunkban tudatosan ápolt érték és azok következetes megvalósítása. Kőkemény, kitartó, eredményt hozó munka. Az oktatónk szavainak feltétel nélküli elfogadása, majd később, évtizedek múlva olyan hiteles működés, amelyet az újabb generáció is feltétel nélkül elfogad majd. Mindeközben nyitottság az új tudás befogadására.
És akkor most az első mondatot cseréld ki arra, hogy “vezetőnek senki nem születik”…

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük