Ezek nélkül nincs szervezetfejlesztés – megmutatom a cégfejlesztés két alappillérét

Tévhit, hogy a cégek a vállalkozók legnagyobb nehézsége a cégalapítás. A legkomolyabb kihívást a folyamatos fejlődési kényszer adja. Mert azt Hérakleitosz görög filozófus óta tudjuk, hogy a világban csak a változás állandó. Ez pedig maximális felkészültséget kíván – egy cégvezetőtől is.

Az a vezető ugyanis, aki az elkerülhetetlen változást a vállalat javára fordítva folyamatos fejlődést ér el: versenyelőnyre tesz szert. A kérdés csak az, hogy találjunk időt a fejlesztésre – és hogyan menedzseljük? Egyáltalán mi szükséges a sikeres cégfejlesztéshez?

A sikeres fejlesztés titkos összetevője: a jó vezető

Közhelynek hangzik, de igaz. Ahogyan a kielégítő vállalati kultúra, úgy a folytonos, következetes és eredményes fejlődés is elképzelhetetlen volna egy jó vezető nélkül. De ő vajon miről ismerszik meg?

Tartalomjegyzék

  1. 7 pontból álló szemléletrendszer
  2. 5+1 hiánypótló tipp

7 pontból álló szemléletrendszer, amely a jó vezetőt megkülönbözteti a versenytársaitól

A Piac&Profit egy korábbi cikkében összefoglalja az Enterpreneur magazin által megfogalmazott, 7 pontból álló szemléletrendszert, amely a jó vezetőt megkülönbözteti versenytársaitól:

  1. Segítik az alkalmazottak fejlődését.
  2. A munkatársakra egyénekként tekint.
  3. Mozgásteret biztosít mindenki számára.
  4. Az inspirációt használja mint fő motivációs eszköz.
  5. Örömmel végzi a munkáját – és eléri, hogy mások is így tegyenek.
  6. A sokszínűség erejében hisz.
  7. A változásra lehetőségként tekint.

Akkor is problémába ütközhet azonban a szervezetfejlesztés, ha a jó vezető adott. Az időhiány ugyanis a legtöbb cég vesszőparipája. Azonban erre is létezik hatékony megoldás.

Hogyan kerítsek időt a szervezetfejlesztésre? (5+1 hiánypótló tipp)

Ráadásul úgy, hogy közben a mindennapi működés zavartalan maradhasson. A legtöbb vállalkozó ott követi el a legnagyobb hibát, hogy túlgondolja az időtakarékosság kérdését. Azt gondolja ugyanis, hogy spórolni az idővel teljesen másképpen kell céges szinten, mint a magánéletben. Ez azonban tévhit. Egy dolog biztos az idővel kapcsolatban: egy nap mindenki számára 24 órából áll.

Az első dolog tehát, amit le kell bontanunk, az az elgondolás, hogy a meglévő időnkből takarékosság útján többet tudunk varázsolni. Ehelyett az igazság az, hogy a munkaóráinkat jelenleg is lefoglaló tevékenységek közül kell kigolyóznunk néhányat, hogy a fontosabb projekteknek – esetünkben például a szervezetfejlesztésnek – is jusson elég idő.

Hadd mutassak neked 5+1 időspóroló tippet, amivel akár órákat is hozzáadhatsz a produktív munkavégzéshez.

  1. Mérd az időt, és faragd a tevékenységeid listáját. Ha pontosan leméred, hogy mennyi időt töltesz az egyes napi teendőiddel, hamar látod majd, melyek azok, amelyek túl sok időt visznek el ahhoz képest, amennyi profitot hoznak. Ezektől a feladatoktól szabadulj meg, és csinálj helyettük magas hozamot realizáló teendőket.
  2. Tervezz előre. Ha minden hónap végén készítesz egy a következő hónapra mutató tervezetet, sokkal hatékonyabban dolgozhatsz, hiszen a projektek közti átállás, illetve az annak eldöntésére szánt idő, hogy éppen mi legyen a következő teendő, jelentősen lecsökkennek.
  3. Foglalkozz kevesebbet az e-mailekkel és egyéb üzenetekkel. Tapasztalatból mondom, hogy a percenkénti képernyőfrissítés és e-mail-fiók-ellenőrzés a legidőrablóbb tevékenységek egyike. Különösen akkor, ha ezekre az üzenetekre mindig válaszolsz is. Azt javaslom, tarts napi 3×15 percet, amikor ezekre az üzenetekre válaszolsz.
  4. Teremts nyugodt, ingerszegény környezetet. A munkatársak és az ingerdús környezet könnyedén elvonja a figyelmed. A szervezetfejlesztés azonban egész embert kíván, a maximális koncentráció jegyében törekedj az irodád minimalista berendezésére, illetve a csendre.
  5. Használd a pomodoro-technikát – és mutasd meg munkatársaidnak is. Miután az előre megírt projektterv alapján eldöntöd, mivel foglalkozol éppen, állíts be egy emlékeztetőt, hogy 25 perc múlva 5 perc szünetet tarthass. Ez egy pomodoro. Három pomodoro után tarts egy félórás szünetet. Így az agyadnak mindig van ideje rendezni a sorait, de nem is engedi el annyira az adott feladatot, hogy aztán újra fel kelljen venned a fonalat.

A plusz egy tipp pedig a következő: mozogj minden nap legalább 30 percet. Ez bár időpazarlásnak tűnik, valójában mégis a hatékonyabb időkihasználást segíti, ugyanis a testmozgás csökkenti a stresszt, növeli a kreativitást, hosszútávon pedig megóv minket az olyan egészségügyi problémáktól, amelyek csak hátráltatnának minket a munkavégzésben.

Végül pedig hadd ajánljam figyelmedbe David Allen szavait: „Hatékonyságunkat leginkább azzal tudjuk növelni, ha meghatározzuk az életminőségünket érintő projektjeinket és konkrét teendőinket.”

Remélem, tudtam segíteni a szervezetfejlesztésre szánt idő megtakarításában. Ha te is szeretnél segíteni másoknak, oszd meg ezt a cikket, hogy ők is tanulhassanak belőle.

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük