A legtöbb vezető ideális csapatról álmodik. Olyan munkatársakról, akikkel élmény sikeres vállalkozást futtatni. Vajon mi a kulcsa a tökéletes gárdának? Hogyan és hol találhatsz rá azokra az emberekre, akikkel együtt teremthetsz majd értéket, miközben a profitod is nő?
Tartalomjegyzék
- Az igazság nem odaát van
- Rendelkezz tiszta alapértékekkel, és kommunikáld is ki őket
- Kösd össze a víziót a napi feladatokkal
- Fogalmazd meg tisztán és egyértelműen az elvárásaidat
- Adj következetes visszajelzést, és fejlessz ott, ahol kell
- Ne csak ismerd meg az embereidet, törődj is velük
- Ismerd el a törekvéseket
- Dolgozz félelem nélkül
- Időben ismerd meg az embereidet
- Az emberi oldal sokszor fontosabb, mint a szakmai
- Ismerd meg magad
- Senki sem így születik
Az igazság nem odaát van
Megfordítom a dolgot. Valójában a kérdés nem is az, hogy mitől lesznek jó munkatársaid, hanem az, hogy mitől leszel olyan jó vezető, hogy attól jó munkatársaid legyenek. A megoldás pedig ott van benned. Ha már te is látod, tarts velem és nézzünk kicsit a mélyére a dolognak.
A fejlődés kulcsa te vagy
A vállalkozás akkor fejlődik, ha három kulcs-feltétel jelen van benne.
- A szándék
- Az idő
- Az erőforrás
Mindez pedig a vezető kezében van. Vezetőként te vagy képes meghozni a döntések sorozatát, amellyel a fejlődés felé kormányzod a cégedet. A vezető, aki nem tesz energiát a fejlesztésbe, a legjobb csapatból sem képes hosszú távon kihozni a legjobbat. Aki viszont saját és cége fejlesztésére fókuszál, csakhamar a reménytelennek tűnő kollektívából is győztes csapatot képes faragni. A régiek közül lesz aki veled tart és lesz aki nem, ez is része a fejlődésnek.
És egy újabb nézőpontból: vajon mit várnak az alkalmazottak a vezetőtől, hogy tökéletes csapatot alkossanak?
Rendelkezz tiszta alapértékekkel, és kommunikáld is ki őket
A pénz nagyon fontos, de nem minden. Maslow piramisa tökéletesen illusztrálja ezt a tényt. Amikor a létfontosságú igények kielégülnek, magasabb szintű szükségletek lépnek előtérbe, amelyek kielégítése nélkül előbb, vagy utóbb mindenki kiég. Ha nem ég ki, akkor erőforrásait egyszerűen valahová máshová csoportosítja át. Olyan helyekre, ahol többé már nem a te vállalkozásod gépezetét hajtja.
Amire szüksége van a munkatársaidnak, az a “nagy miért”, az alapértékek, amelyek túl mutatnak a 10 százalékos béremelésen és a vezető autójának újabbra cserélésén. Az alapértékeket időnként célszerű kikommunikálnod, hogy mindenkinek tiszta képe legyen az irányról, amely felé nap mint nap halad a vállalkozás.
Kösd össze a víziót a napi feladatokkal
A nagy miértek tudatosítása és a tiszta víziók csak akkor lépnek ki az álmok birodalmából, ha a mindennapokban is megjelennek. Egy nagyszerű vezető figyelmet fordít arra is, hogy megmutassa a csapatnak, hogy az ő szintjükön elvégzett feladatok miként szolgálják a cég jövőképét. A “nagy miértet” tehát hozd le a mindennapi munka szintjére úgy, hogy az okos célokat, a szervezeti célokat és a nagyobb képben a teljes üzleti stratégiát is kommunikálod az embereid felé. Ha látják, hogy mi felé haladnak együtt, sokkal könnyebben motiválhatod őket.
Pl. amikor a Nasaban a takarítónőt megkérdezik, hogy ő milyen céllal dolgozik ott, akkor magabiztos válasza így hangzik: “embereket juttatunk az űrbe”
Fogalmazd meg tisztán és egyértelműen az elvárásaidat
A tisztán kommunikált elvárások tiszta viszonyokat teremtenek. A tiszta viszonyok pedig biztonságot nyújtó kereteket adnak. Ha mindenki tudja, hogy mi a dolga, akkor mindenki a saját dolgával lesz elfoglalva.
Ennek érdekében:
- Hozz létre funkcionális és felelősségi szervezeti ábrát
- Tisztázd le a hatásköröket
- Alkoss folyamatokat, amelyek résztvevői tudják, hogy hol a helyük a rendszerben
- Készíts, vagy készíttess minden alkalmazottadnak egy részletes munkaköri leírást és ne feledkezz el a saját vezetői feladataidat is papírra vetni.
Adj következetes visszajelzést, és fejlessz ott, ahol kell
A tiszta viszonyoknak többek között az átláthatóság is az előnye. Ez pedig motiváló hatású, hiszen minden mért eredmény kommunikálása fejlődést hoz. Az embereknek szüksége van az objektív értékelésre, de nem mindegy, hogy hogyan kapják ezt meg.
Coaching szemléletű vezetőként a pozitív mellett a negatív visszajelzésben is lehetőséget találhatsz a jobbításra. A kulcs itt a hibák kezelésében van. Minden hibában ott a haszon, ha azonnal megállapítod a felelősséget, feltérképezed az okát, megváltoztatod a folyamatot, biztonsági lépéseket iktatsz be, és a tudást amely így keletkezett rögzíted és megosztod a csapattal. Így jön létre a csapat közös tudásbázisa amely a legnagyobb támogatója annak, hogy egy valódi önfejlesztő vállalkozást hozz létre.
Ne feledd, a hiba nem kudarc. Kudarc az, amikor a hibát újra és újra megismételjük.
Ne csak ismerd meg az embereidet, törődj is velük
Ez nem mindenkinek olyan könnyű, de tanulható. A munkavállalók nem rendszereket, hanem embereket követnek. Csak akkor látnak vezetőként embernek téged, ha te is képes vagy emberként látni őket, és ez érzékelhetővé válik a velük való kommunikációban. Ez nem azt jelenti, hogy lépten-nyomon mindenkivel beszélgetned kell, azonban érdemes beépítened a céges kultúrába a személyes kapcsolódás lehetőségét biztosító un. “One-on -one” találkozókat, amikor mindenkinek lehetősége nyílhat őszintén beszélni a vezetővel. A rendszeres csapatépítések, informális céges összejövetelek is remek eszközei az ilyen közeledésnek, használd őket okosan.
Ismerd el a törekvéseket
Néha elég egy “köszönöm”, máskor jól jön egy konkrét eredmény elismerése kedves szavakkal, vagy épp jutalmazás a csapat többi tagja előtt. Még nagyobb értéke lesz a pozitív visszajelzésnek, ha egy olyan kihívásban hirdetsz csoportosan eredményt ahol mindenki esélyt kapott a nyerésre.
A “hónap dolgozója” programok is motiválóak lehetnek a csapat számára. A 2019-es Évindító Edzőtábor rendezvény végén, a program vezetője Pongor Juhász Attila a színpadra hívva köszönte meg csapatának a kiváló munkát, ahol egyúttal a legeredményesebb munkatársaknak járó díjat is odaadták az arra legérdemesebbnek. Nem csak a jutalmazottat, hanem az egész csapatot, sőt, a résztvevőket is motiválta a pillanat, növelve az egész csapat értékét.
A negatív dolgokra mindenki sokkal jobban emlékszik, hiszen a félelmeink természetes védekező reakcióinkként ősidők óta vannak velünk. Ha ünnepelsz, ünnepelj kétszer olyan hangosan, hogy minden negatív benyomást túlharsogjon.
Dolgozz félelem nélkül
George Ottero Barreto, a vietnámi háború egyik legtöbbször kitüntetett őrmestere kiváló példa a csapat vezetésére. Egyik visszaemlékezése során arról beszélt, hogy egyszer úgy mentek keresztül a túlerőben lévő ellenség csapatai között, mintha azok ott sem lettek volna. A felderítő akcióban senki nem sérült meg, a vietnámiak észre sem vették a jelenlétüket. Amikor később arról kérdezték az alakulatát, hogy miért nem féltek az emberek ebben a különösen veszélyes helyzetben, a katonák csak annyit feleltek: “A főnök arcán nem láttuk, hogy félt volna, és amíg ő nem fél, addig nekünk sincs okunk rá…”
Barreto csak a háború után ismerte el, hogy egyáltalán nem volt olyan nyugodt aznap, mint ahogy azt a katonák hitték, de ha akkor félelmet mutat, az egész egysége életét veszélybe sodorja.
Akármilyen helyzetbe kerülsz a cégeddel, ha a munkatársaid azt látják rajtad, hogy tényleg kézben tartod a helyzetet, akkor ők is magabiztosan haladnak majd mögötted. A biztonságot is te, a Vezető nyújtod nekik.
Időben ismerd meg az embereidet
Nincs elég korán megismerned azokat, akikkel együtt dolgozol. Ez a pillanat már akkor eljön, amikor először jelenik meg a jelölted az interjúra. Számos nem túl közismert interjútechnikán kívül létezik egy objektív mérőeszköz, amely segítségével átfogó képet kaphatsz arról, hogy a leendő munkatársad milyen tagja lesz a csapatnak. Nem csak a csapattal, a te karakter jellemzőiddel is jó, ha harmóniában van az, akivel majd együtt dolgozol. Ne sajnáld az energiát, időt és erőforrásaidat arra, hogy tüzetesen megismerd az új embereidet. Hiába az emberismeret, az interjútól a próbaidő végéig legtöbben a reklámarcukat mutatják. Sokkal több energiát, időt és pénzt takarítasz meg a profi kiválasztással, mint hinnéd.
Ha már együtt dolgozol az embereiddel, vagy kész csapatot örököltél, akkor is érdemes élned az említett lehetőséggel, hiszen a csapat tagjainak ismeretével új dimenzióba, egy magasabb minőségre tudod emelni a kollektív működéseteket.
Az emberi oldal sokszor fontosabb, mint a szakmai
Meglehet, hogy megtaláltad a tökéletes jelöltet szakmai tapasztalatok és végzettségek alapján, de ha aggályaid vannak az emberi oldalon, érdemes tovább keresned. Gyakran a szakmailag nem “tökéletes” jelölt, aki a csapatba illő karakter jellemzőkkel bír, sokkal több hasznod hoz majd nektek, mint elsőre gondolnád. Minden ismeretet el lehet sajátítani, minden szakmát meg lehet tanulni. Sokszor érdemes energiát fektetni az emberileg a csapatba illő személy fejlesztésére, mint egy oda nem illő szaktekintély karakterének faragásába.
Ismerd meg magad
Ha már a munkatársak objektív mérését említjük, mi a helyzet veled? Te rendelkezel vezetői önismerettel? Ha nem, kezdd magaddal. Menj végig a fejlesztőddel azon a folyamaton, amelyen a munkatársaid is végigmennek majd.
Ha fektetsz energiát a kérdésbe, rendszeresen mérd meg magad újra, hogy lásd a változásaidat, a fejlesztendő pontjaidat, és az ünnepelni való fejlődésedet is.
Senki sem így születik
A munkatársaid nem születnek tökéletes munkatársaknak, a csapatod is csupán formálódik tökéletesség irányába. A fejlődésbe érdemes energiát, időt és erőforrásokat tenned. A hibák erőforrásokká formálása, a közösség kialakítása a céges kultúra alapján, sőt, a saját vállalkozás-vezetői életstílusod is fejlődés eredménye. Ez a folyamat pedig az egyik legcsodálatosabb munka, amit egy vállalkozó végezhet.