A te cégedben mi volt a legutóbbi konfliktus? Ha fejlődésben vagytok érdekes lesz a téma számodra. Minden komolyabb fejlesztésnek van egy fázisa, amelyben a korábbi, a csapatot a komfortzónában tartó viszonyok akarva akaratlanul felbomlanak, hogy aztán újra szerveződve, egy magasabb szintű működésben növeljék a produktivitást.
Tartalomjegyzék
- A szükséges jó
- Amit a konfliktusból nyersz
- Betekinthetsz a kulisszák mögé
- Megerősítheted vezetői szerepedet
Ez az az állapot, amelyet a téma szakértője Bruce Tuckman az angol “storming” szóval jellemzett 1965-ben megjelent munkájában. A “storm” azaz “vihar” szóból származó kifejezés kiválóan érzékelteti ezt a gyakran felfordulásokkal teli és érzelmi rohamokkal színesített állapotot.
A szükséges jó
A harmonikus munkahelyi légkör sokszor kincset ér, azonban ha a mögötte rejlő régi működési módok gyenge eredményekhez vezetnek, akkor légy bátor felkavarni az állóvizet. A konfliktusok kerülése nem feltétlenül vezet eredményre. Amíg az egymásnak feszülés a szervezet érdekeiben történik, engedd kibontakozni a vihart. Beavatkozásra csupán akkor van szükség, ha a vita személyes vizekre terelődik, a csapat önmaga azt már nem képes kezelni, és a folyamat hátrányára válik.
A keményebb visszajelzések, esetleg egy-két csípős megjegyzés nem feltétlen ok a békítésre. Ilyenkor hagyd, hogy megmutassa magát az eredendő, un. gyökér ok, amely a konfliktust jelentő működés alapja. Ezek az okok sokszor csupán jó kis konfliktushelyzet hatására válnak láthatóvá. Ahogy a vihar elszáll, általában tisztán megmutatják a megoldást is.
Az ilyen helyzetek kezelésének a kulcsa nem az indulatok megfékezésében van, hanem – sokszor csupán utólag – a tisztelet alapú viszonyok helyreállításában. A munkatársakkal jó, ha meg tudod értetni, hogy a konfliktus nem a világvége, hanem egy lehetőség a fejlődésben. Utólag mindig foglald össze a tanulságokat, és köszönd meg a közreműködést a konfliktus összes résztvevőinek.
Amit a konfliktusból nyersz
Megismered a munkatársak kommunikációs szokásait, és jellemvonásait. Komfortzónában nehezen ismerjük meg egymást. Ha kimozdulunk a nyugodt keretek közül, mindenkinek előjön az a bizonyos másik arca. Ilyenkor tudhatod meg például, hogy ki a felelősségvállaló és ki a védekező stratégiát folytató munkatársad.
Betekinthetsz a kulisszák mögé
A munkatársak saját szintjükön sokszor olyan kommunikációt folytatnak, amiről nincs tudomásod. Ez így van rendjén, hiszen a hierarchikus viszonyok miatt a kollektíva saját véleményét nem mindig osztja meg a vezetővel. Konfliktusok esetén kicsit mindenki leveszi az álarcot, betekintést enged számodra abba a világba, amelyben nap, mint nap éli a munkahelyi életét. Sokszor csak ilyenkor derülnek ki vélt, vagy valós sérelmek, régóta dédelgetett, de meg nem oldott problémák és hibás megoldási stratégiák, amelyek megoldása jelentősen javítja a szervezet hatékonyságát.
Megerősítheted vezetői szerepedet
Ha a vezető stabilan, ítélet nélkül képes kezelni a konfliktushelyzetet, a munkatársakban feltétlen bizalmat alakíthat ki a hozzáállásával. A stabil vezető csapata is stabillá válik, és az emberek a mutatott példa alapján egymás között is a bizalomra építik majd a kapcsolódást.
Ahogyan a konfliktusban te is jobban megismerheted munkatársaidat, ők is jobban megismerhetik vezetői kvalitásaidat, szakértelmedet és kompetenciáidat. A konfliktusban megmutatkozhat a benned lévő karizmatikus vezető.
“a vihar nem árthat annak, aki önmagában hordozza a menedéket” – tibeti közmondás