Három dolog, amit a konfliktusokból nyersz

A te cégedben mi volt a legutóbbi konfliktus? Ha fejlődésben vagytok érdekes lesz a téma számodra. Minden komolyabb fejlesztésnek van egy fázisa, amelyben a korábbi, a csapatot a komfortzónában tartó viszonyok akarva akaratlanul felbomlanak, hogy aztán újra szerveződve, egy magasabb szintű működésben növeljék a produktivitást.

Tartalomjegyzék

  1. A szükséges jó
  2. Amit a konfliktusból nyersz
  3. Betekinthetsz a kulisszák mögé
  4. Megerősítheted vezetői szerepedet

Ez az az állapot, amelyet a téma szakértője Bruce Tuckman az angol “storming” szóval jellemzett 1965-ben megjelent munkájában. A “storm” azaz “vihar” szóból származó kifejezés kiválóan érzékelteti ezt a gyakran felfordulásokkal teli és érzelmi rohamokkal színesített állapotot.

A szükséges jó

A harmonikus munkahelyi légkör sokszor kincset ér, azonban ha a mögötte rejlő régi működési módok gyenge eredményekhez vezetnek, akkor légy bátor felkavarni az állóvizet. A konfliktusok kerülése nem feltétlenül vezet eredményre. Amíg az egymásnak feszülés a szervezet érdekeiben történik, engedd kibontakozni a vihart. Beavatkozásra csupán akkor van szükség, ha a vita személyes vizekre terelődik, a csapat önmaga azt már nem képes kezelni, és a folyamat hátrányára válik.

A keményebb visszajelzések, esetleg egy-két csípős megjegyzés nem feltétlen ok a békítésre. Ilyenkor hagyd, hogy megmutassa magát az eredendő, un. gyökér ok, amely a konfliktust jelentő működés alapja. Ezek az okok sokszor csupán jó kis konfliktushelyzet hatására válnak láthatóvá. Ahogy a vihar elszáll, általában tisztán megmutatják a megoldást is. 

Az ilyen helyzetek kezelésének a kulcsa nem az indulatok megfékezésében van, hanem – sokszor csupán utólag – a tisztelet alapú viszonyok helyreállításában. A munkatársakkal jó, ha meg tudod értetni, hogy a konfliktus nem a világvége, hanem egy lehetőség a fejlődésben. Utólag mindig foglald össze a tanulságokat, és köszönd meg a közreműködést a konfliktus összes résztvevőinek.

Amit a konfliktusból nyersz

Megismered a munkatársak kommunikációs szokásait, és jellemvonásait. Komfortzónában nehezen ismerjük meg egymást. Ha kimozdulunk a nyugodt keretek közül, mindenkinek előjön az a bizonyos másik arca. Ilyenkor tudhatod meg például, hogy ki a felelősségvállaló és ki a védekező stratégiát folytató munkatársad.

Betekinthetsz a kulisszák mögé

A munkatársak saját szintjükön sokszor olyan kommunikációt folytatnak, amiről nincs tudomásod. Ez így van rendjén, hiszen a hierarchikus viszonyok miatt a kollektíva saját véleményét nem mindig osztja meg a vezetővel. Konfliktusok esetén kicsit mindenki leveszi az álarcot, betekintést enged számodra abba a világba, amelyben nap, mint nap éli a munkahelyi életét. Sokszor csak ilyenkor derülnek ki vélt, vagy valós sérelmek, régóta dédelgetett, de meg nem oldott problémák és hibás megoldási stratégiák, amelyek megoldása jelentősen javítja a szervezet hatékonyságát. 

Megerősítheted vezetői szerepedet

Ha a vezető stabilan, ítélet nélkül képes kezelni a konfliktushelyzetet, a munkatársakban feltétlen bizalmat alakíthat ki a hozzáállásával. A stabil vezető csapata is stabillá válik, és az emberek a mutatott példa alapján egymás között is a bizalomra építik majd a kapcsolódást. 

Ahogyan a konfliktusban te is jobban megismerheted munkatársaidat, ők is jobban megismerhetik vezetői kvalitásaidat, szakértelmedet és kompetenciáidat. A konfliktusban megmutatkozhat a benned lévő karizmatikus vezető.

“a vihar nem árthat annak, aki önmagában hordozza a menedéket” – tibeti közmondás

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük