7 terület, ahol céged felmérése azonnal kamatozhat

A legtöbb sikeres vállalkozás a fejlesztés útját választja a folyamatos növekedés és megújulás érdekében. Ez a legjobb válasz a piaci igényekre, és a versenyképesség megvédésére. A fejlesztés – történjen is bármely módszerrel – akkor a leghatásosabb, ha egy átfogó, vagy fókuszált felméréssel kezdődik. Ez biztosítja a későbbi fejlesztői munka mérhetőségét, és ez ad hosszú távú motivációt a fejlesztésben aktívan résztvevő munkatársaknak a folytatáshoz is. A jelen állapot tudatosítása kritikus fontosságú információkat tesz elérhetővé a vezetők számára, amelyekkel sokkal könnyebben alakítható ki egy sikeres, hosszú távú stratégia. 

Mivel a tapasztalat szerint egy sikerorientált vállalkozásnál amit mérünk, az fejlődik, már csupán egy felmérés önmagában kedvező folyamatokat indít el a cég életében.

Íme a hét terület, amely könnyedén fejlődésnek indítható egy cégfelmérés által

Stratégiai szemlélet és célfókusz

Meglepődnél, ha tudnád, hogy számos vállalat – mérettől függetlenül – mennyire nem fordít energiát a tiszta jövőkép, vízió, és végrehajtható stratégia kialakítására.

Hová pozícionáljuk magunkat? Melyik üzletekben vegyünk részt? Kik a kulcs partnereink, ügyfeleink és hogyan jutunk el hozzájuk a termékeinkkel? Melyek azok az értékek, amelyek megkülönböztetnek bennünket a konkurenciától? Hol szeretnénk lenni egy, kettő, öt, netán tíz éven belül? Melyek azok az alapértékek, amelyekre támaszkodva megvalósítjuk a stratégiai céljainkat?

Többek között ezekre a kérdésekre is képes megadni a választ egy jól átgondolt vállalati stratégia. 

Az ügyfélközpontú gondolkodás

A növekedés ügyfelek nélkül elképzelhetetlen. A marketingesek folyamatosan újabb és újabb eszközöket vetnek be az ügyfelek figyelmének megszerzésére és a vásárlásra ösztönzésre. Ennek ellenére az igazi vásárlásra ösztönző és ügyfélmegtartó hatást maga a márka hitelessége, a termék minősége és az ügyfelekkel való bánásmód fejti ki.
A vásárlók igényeinek megértése, folyamatos követése, előrejelzése, és a tapasztalatok beépítése a stratégiai termékfejlesztése azonnal értékelhető változásokat hozhat a cég életébe. 

A versenyképesség

A vállalkozások aktivitása csak és kizárólag a többi versenytárs működésével együtt értékelhető. A folyamatosan változó piaci versenykörnyezet állandó kihívásokat és lehetőségeket tartogat, azonban ezek felismeréséhez és kiaknázásához a piac állandó monitorozására van szükség. A fejlődés mellett elkötelezett vállalkozások folyamatos piacfigyelés segítségével és előrejelzések készítésével reagálnak a versenyhelyzetek változására, jóval a konkurencia előtt megtéve a stratégiai lépéseket. Ehhez arra van szükségük, hogy megismerjék a versenytársakat, felismerjék erősségeiket, működésbeli különbségeiket és nem utolsó sorban el kell sajátítaniuk a nyertes stratégiáikat.

Egy felmérés azonnal megmutatja a versenyképesség területén fejlesztendő gyenge pontokat.

A szervezet strukturáltsága

A cég rendszere a versenyképességi stratégia alapja. Minél összetettebb egy vállalati szervezet, annál nagyobb kihívás a felelősségi körök és funkciók meghatározása. A rendszer feltérképezése során azonnal nyilvánvalóvá válik, hogy hol vannak azok a pontok, ahol elégtelen, vagy épp duplikált információáramlás, felesleges erőforrás felhasználás, vagy éppen túlbonyolított döntési, felelősségi viszonyok hátráltatják a gyors és hatékony működést.

A vállalati és vezetési kultúra

A vállalati kultúra kialakítása, fejlesztése – egy versenyképességre törekvő vállalkozás életében – sokkal inkább a központban van, mint amennyire a legtöbb cég esetében. A céges kultúra nem csupán egy szóban létező, meghatározhatatlan vállalati életérzés. Leírja a belső működés alapelveit, viselkedési normákat definiál, befolyásolja a vállalat életével és az üzlet szereplőivel kapcsolatos gondolkodásmódot, szemléletet, és meghatározza az együttműködést a teljes szervezetben. Csupán az értékes vállalati kultúra egy olyan belső kohéziót hoz létre a munkatársak, és gyakran a partnerek között is, amely az összes többi fejlesztési területre és teljes fejlesztési projektre is azonnali, közvetlen hatással van.
Ezen múlik többek között a kockázatvállalás, a lojalitás, a belső tolerancia, és a felelősségteljes szemlélet szokásai is. A kudarcok feldolgozása és támogató tanulsággá konvertálása is mélyen a cégkultúra gyökereiben rejlik.
A felmérés szinte minden pontja árulkodik a vállalkozás vezetési és belső kultúrájának a fejlesztési területeiről. 

Folyamatok és mérések

A vállalkozás rendszerében akkor is vannak folyamatok, ha azokat nem határoztad meg előre. Minden működés, még az “így szoktuk” munkastílus is folyamatként működik, jól lehet, a felelősség és az elszámoltathatóság lehetősége nélkül. A meghatározatlan folyamatok nem kreatív szabadságot, hanem belső munkahelyi stresszt eredményeznek az alkalmazottak körében. Mindemellett pedig lehetetlenné teszik az egyéni és vállalati összteljesítmények mérését. Ha nincs rendszeres és objektív mérés, az egyének szintjén az elismerés és a motiváció hiányához, vállalati szinten pedig a tervezés meghiúsulásához  vezet. 

Naprakész információk nélkül céget vezetni olyan, mint műszerek nélkül felhőben repülni egy zsúfolt légtérben. A céges felmérés egyik fókuszpontja éppen ezért a folyamatok és a vezetői műszerfal meglétének és hatékonyságának vizsgálata.

Támogató eszközök

A mindennapi működést támogató eszközök alapot képezhetnek a későbbi fejlesztéshez. Ezek könnyen elsajátíthatóak, tudatos alkalmazásukkal azonnal magasabb szintre emelkedik a folyamatok hatékonysága, és nyilvánvalóvá válnak a területek hiányosságai. 

Ilyen eszköz a csapatok tagjai közötti szervezett, rendszeres érintkezés, meetingek alkalmával. A meetingek kötött napirend szerint mindenki számára lehetőséget biztosítanak, hogy megkaphassa, vagy megoszthassa a szükséges információkat, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a fejlődéshez.

A határozott és megalapozott döntéshozatal a vezetés minden szintjén erősíti és meggyorsítja a belső folyamatokat.

A tapasztalatok megosztása és közös feldolgozása hozzásegít egy a későbbi esetekben jól használható tudásbázis létrehozásához, csökkentve ezzel a szakértő munkaerő nélkülözhetetlenségét, továbbfejlődési lehetőséget biztosítva a motivált szakértőknek, és képezve az új munkaerőt. 

A támogató eszközök lehetőségeinek elmulasztása olyan nyomokat hagy a cég mindennapi működésében, amelyre a cégfelmérés pontosan felhívja a figyelmet, így a későbbi fejlesztés konkrét technikákkal támogathatja a vállalkozást.

A felmérés az első lépésként megmutatja a “honnan”-t. A “merre” kérdésére csak ezután lesz képes válaszolni a fejlesztési stratégia.

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük